حفظ ‌الصّحّهسبک زندگی

روش زندگی صحیح برای افراد دارای مزاج گرم و تر

The right lifestyle for a warmer temperament

روش زندگی صحیح برای مزاج گرم و تر

در این مقاله مواردی که در روش زندگی صحیح برای مزاج گرم و تر مناسب است شرح داده می شود و پس از آن به تغذیه های مناسب و نامناسب این مزاج پرداخته می شود.

رعایت موارد زیر از روش های زندگی صحیح برای این مزاج می باشد:

* در هوای سرد، خود را گرم و در هوای گرم، خود را سرد نگهدارند.

* تقریبا از مقادیر مساوی میوه جات یا سبزیجات و گوشت استفاده کنند. غذاهای دریایی برای ایشان سودمند است.

* به پیاده روی یا دویدن صبحگاهی (حدود ۱۵-۳۰ دقیقه) بپردازند.

* ۶ – ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشند. همه افراد از زود به رختخواب رفتن و زود بیدار شدن بهره می برند ولی افراد با مزاج گرم و تر، حتی المقدور این دستور را اجرا کنند. در تابستان نیم ساعت استراحت یا چرت بعد از غذا بسیار مفید است. سعی کنند بیشتر از ۸ ساعت نخوابند.

* از غذاهایی با فیبر بالا استفاده کنند تا اجابت مزاج طبیعی داشته باشند.

* حجامت یا فصد برای این افراد عالی است و بهتر است این کار در فصل بهار انجام شود.

* از هوا، محیط و فعالیت ها و حالات روانیِ افزایش دهنده ی گرمی و تری پرهیز کنند؛ به خصوص در هوای مرطوب، فعالیت زیاد و ورزش های سخت برای آنها مفید نیست.

* نگرانی، خشم و هیجان بیش از اندازه نداشته باشند.

* از مصرف مستمر یا افراط در مصرف مواد گرم و تر پرهیز کنند. 

روش زندگی صحیح برای مزاج گرم و تر
روش زندگی صحیح برای مزاج گرم و تر

مزاج گرم و تر و استعداد بیماری ها

افراد گرم و تر در صورت عدم رعایت دستورهای کلی و اختصاصی، استعداد بیشتری برای دچار شدن به بیماری های زیر خواهند داشت:

سردرد، پرخوابی، هماچوری، خستگی، ضعف جنسی، چاقی، تپش قلب، سکته، فشار خون و … .

تغذیه های نامناسب مزاج گرم و تر

غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف مستمر یا زیاده روی در مصرف آنها برای افراد با مزاج گرم و تر مناسب نیست به شرح ذیل است:

از گوشت ها و غذاها می توان به گوشت گوسفند، بره، بوقلمون، جگر، اردک، تخم اردک و مرغابی، رشته فرنگی، ماکارونی، کیک ها، بیسکویت ها و … اشاره نمود.

از سبزیجات می توان به زیتون، زنجبیل، پیاز، سیر و … اشاره نمود.

از  آجیل و میوه جات می توان به خرما، انبه، بادام، پسته، موز، فندق، انجیر، انگور و … اشاره نمود.

از دانه ها و حبوبات می توان به گندم اشاره نمود.

از روغن ها روغن آفتابگردان، روغن زیتون، روغن کرچک مناسب نیست.

از ادویه جات می توان به فلفل سیاه، فلفل سفید، زنجبیل خشک شده، رازیانه، نعنا، آویشن و شوید اشاره نمود.

از نوشیدنی ها و شیرین کننده ها می توان به عسل ، عصاره انبه، آب انگور، شکر، نمک، چای های گیاهی با طبع گرم و اغلب غذاهای شور و شیرین اشاره کرد.

نکته های سلامتی
نکته های سلامتی

تغذیه های مناسب مزاج گرم و تر

غذاها و نوشیدنی هایی که برای افراد با مزاج گرم و تر مناسب است به شرح ذیل است:

از گوشت ها و غذاها می توان به گوشت گاو و گوساله، ماهی، شترمرغ، سیرآبی، پاچه، صدف، آش رشته، اسفناج و ماست اشاره نمود.

از سبزیجات می توان به خیار، کدو، چغندر، کاهو، اسفناج، گشنیز، گوجه فرنگی، کلم و گل کلم، سیب زمینی، قارچ، نخود سبز،

بادمجان اشاره نمود.

از  آجیل و میوه جات می توان به هندوانه، همچنین تمام میوجات ترش، لیمو، آب لیمو، آلو، انار ترش، پرتقال، گریپ فروت، تمشک، توت فرنگی، کیوی و مرکبات اشاره نمود.

از غلات و حبوبات می توان به دانه  کدو تنبل، تخم خیار، تخم هنداونه، تخم کدو، تخم کاهو، عدس، تخم کاسنی، ذرت (بلال)، ارزن، جو، نخود فرنگی، عدس و نشاسته اشاره نمود.

از لبنیات می توان به شیر، ماست، پنیر، کشک، دانه انگور و جو اشاره نمود.

از چاشنی ها می توان به سماق، غوره، آلو، تمر هندی، آبلیمو و لیمو عمانی اشاره نمود.

از نوشیدنی ها و طعم دهنده ها می توان به دوغ، لیموناد، آب میوه ترش، شربت آلبالو، شیر ترش، سرکه و شربتِ عناب اشاره کرد.

نکته: باید توجه داشت موارد فوق مربوط به افراد سالمِ مزاج گرم و تر می باشد؛ بدیهی ست در صورت بیماری ممکن است

تغییراتی در تغذیه صورت گیرد و همچنین موارد ذکر شده طبیعی و محلی منظور است.

روش زندگی صحیح برای مزاج گرم و خشک
روش زندگی صحیح برای مزاج گرم و خشک

منبع: کتاب مرور بر کلیات طب سنتی ایران 

بیشتر بخوانید: روش زندگی صحیح برای مزاج گرم و خشک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا