بیماری‌های فصلی، حساسیت‌ها و اعتیاددرمان بیماریها

ترک اعتیاد 2

2 addiction treatment

ترک اعتیاد 2

در ادامه بحث درمان اعتیاد در طب سنتی ، با بررسی مزیت‌های این روش نسبت به سایر روش‌ها در این مقاله به روش انجام ترک اعتیاد ایمن می‌پردازیم.

روش ترک اعتیاد با حجامت :

* به بیمار می‌گوئیم مصرف خود را قطع وهنگامی که حالت خماری و درد عضلات بدن شروع شد، مراجعه کند یعنی هنگام مراجعه حتماً باید درد بدن او شروع شده باشد؛ در غیر این صورت حجامت اثر مطلوب را نخواهد داشت.

در واقع در اینجا می‌خواهیم از مکانیسم آزاد شدن مواد ضد درد در بدن، درست در لحظه ای که بیمار درد دارد، استفاده کنیم.

نکته اول: معمولاً خود بیمار می‌داند که اگر چند ساعت از مواد استفاده نکند درد شروع می‌شود، لذا به او می‌گوئیم خودش تنظیم کند؛ مثلا اگر 24 ساعت بعد از قطع مصرف دردهای او شروع می‌شود، از 24 ساعت قبل از مراجعه مصرف خود را قطع نماید.

نکته دوم: لازم نیست بیمار حین مراجعه درد شدیدی داشته باشد، لذا برای اینکه خیلی اذیت نشود می گوئیم به محض شروع درد خود را به مطب برساند.

نکته سوم: در مورد معتادانی که مقدار مصرف در آنها زیاد باشد (به تجربه مقدار زیاد را بیشتر از دو بند انگشت در شبانه روز محسوب می شود) توصیه می‌کنیم از یک هفته قبل از مراجعه مصرف خود را به تدریج کاهش دهند و به یکباره مصرف خود را قطع نکنند؛ در غیر این صورت کنترل درد و سایر علائم ترک در آنها مشکل خواهد بود.

* بعد از مراجعه بیمار، برای وی تشکیل پرونده داده شده و در مورد اعتیاد وی این اطلاعات را ثبت می‌کنیم:

1- نوع اعتیاد: اعم از تریاک، شیره، هروئین و…

2- مدت زمان اعتیاد چند سال است؟

3- طرز مصرف: خوراکی، استنشاقی، ترزیقی

4- مقدار مصرف روزانه

5- آیا سابقه ترک داشته یا خیر؟ این سؤال از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم در ترک اعتیادهای قبلی غیر از درد چه مشکلات حاد دیگری داشته است؟ به عنوان مثال گر دچار اسهال یا استفراغ شدید شده از همین جلسه اول داروهای گیاهی لازم را برای پیشگیری از بروز یا شدت آنها تجویز کنیم.

6- آیا در حال حاضر درد دارد یا خیر؟ اگر درد نداشته باشد به او می گوئیم فردا یا هر موقع که درد داشت مراجعه کند.

ترک اعتیاد ایمن ، آداب حجامت ، ترک اعتیاد ایمن
ترک اعتیاد ایمن ، آداب حجامت ، ترک اعتیاد ایمن

جلسه اول:

در جلسه اول حجامت عام را انجام می دهیم، زیرا معتادان حین مراجعه در قسمت های مختلف بدن درد دارند و حجامت عام به علت تأثیر فراگیر آن بر کل بدن باعث تسکین تمامی دردهای آنها می‌شود.

پس از اتمام حجامت عام از بیمار سؤال می کنیم که آیا هنوز درد دارد یا خیر؟

معمولاً اظهار می کنند کاملاً رفع شده وحالت سبکی و نشاط جای حالت خماری را گرفته است.

چنانچه بعد از اتمام حجامت هنوز درد در ناحیه کمر یا ساق پاها وجود داشته باشد، جهت تکمیل درمان بر روی این نواحی بادکش قرار می‌دهیم در این صورت اگر هنوز دردی وجود داشته باشد، رفع می‌گردد.

* تجویز داروی گیاهی:

بعد از اتمام جلسه اول، داروهای گیاهی لازم را تجویز کرده می‌گوئیم فردا جهت ویزیت مجدد مراجعه کند.

این داروها که عموماً طبیعت گرم دارند عبارتند از:

1- زنیان:

در منابع طب سنتی از زنیان به عنوان دارویی که تأثیر مستقیم در سم زدائی داشته و علی الخصوص در ترک اعتیاد مؤثر می باشد، نام برده شده است.

بر همین اساس ما آن را برای همه بیماران معتاد تجویز می‌کنیم و اغلب بیماران نیز از اثرات آن راضی بوده اذعان می‌کنند هر وقت آن را می‌خوریم حالت لرز و احساس سرما از بین رفته، بدنمان گرم می‌شود یا می گویند با مصرف آن درد و سوزش معده از بین می‌رود و یا حتی در مواردی گفته اند درد بدنمان با خوردن آن رفع می شود و…

طرز مصرف زنیان یک قاشق مرباخوری به صورت دم کرده روزی سه مرتبه که می توان آن را با عسل شیرین و مصرف کند.

2- عرق نعناء:

چناچه درد وسوزش معده یا اسهال وجود داشته باشد می‌گوئیم آن را بصورت شربت استفاده کنند.

3- اسطوخودوس:

در مواردی که بی قراری ، بی خوابی و اضطراب وجود داشته باشد آن را بصورت دم کرده به مقدار یک قاشق غذا خوری صبح و شب تجویز می‌کنیم .

همانطور که گفته شد داروی اصلی که برای همه تجویز می‌شود زنیان است و سایر داروها چنانچه بیمار در ترک قبلی خود مشکلات مربوط به آنها را داشته باشد یا حین درمان فعلی دچار آنها شود تجویز می‌گردند.

نقش حجامت در ترک اعتیاد به مواد مخدر
نقش حجامت در ترک اعتیاد به مواد مخدر

جلسه دوم:

اگر اعتیاد به مواد مخدر شدید نباشد، بیمار با همان یک جلسه درمان بهبود یافته نیازی به مراجعه مجدد نمی بیند ولی در غالب موارد درد بیمار مجدداً از نیمه شب یا صبح روز بعد شروع وبه تدریج تا ظهر زیاد می شود به همین علت به همه بیماران توصیه می‌کنیم فردا مجدداً مراجعه کنند تا در صورت لزوم حجامت تکرار شود.

در جلسه دوم که معمولاً روز بعد می‌باشد، مجدداً سؤال می کنیم که بیمار درد دارد یا خیر؟

اگر درد نداشت او را مرخص کرده می گوئیم هر زمان درد داشت مراجعه کند.

اگر درد داشت بررسی می کنیم که تمرکز درد وی در کدام قسمت بدن است و همان موضع را حجامت می کنیم. مثلاً اگر درد بیشتر در کمر باشد حجامت چاربند کمر و اگر در ساقین پا بیشتر است، ساق پایی که بیشتر درد دارد را حجامت می‌کنیم .

نکته اول: معمولاً بیماران در مراجعه دوم خود دیگر در قسمتهای بالا تنه (کمر به بالا)درد ندارند و اگر دردی هم باشد از کمر به پائین است لذا در جلسه دوم معمولاً حجامت چاربند گودی کمر یا حجامت ساق انجام می‌شود؛ البته در یک مورد بیماری داشتیم که در مراجعه دوم درد شدید از آرنج هر دو دست به پائین داشت که در این مورد خاص فصد انجام دادیم و درد هردو دست رفع شد.

نکته دوم: اگر بیمار هم‌زمان درد کمر وساق پاها را داشت در جلسه دوم حجامت چاربند را انجام می‌دهیم.

معمولاً بعد از اتمام حجامت درد ساقین هم از بین می‌رود ولی چنانچه هنوز در ناحیه ساقین درد داشت حجامت گرم و خشک بر روی ساقین قرار می‌دهیم.

بعد از زایل شدن درد، بیمار را مرخص و یادآور می شویم چنانچه درد داشت مجدداً مراجعه کند.

نکته سوم: معمولاً با حجامت یکی از ساق‌ها، درد ساق در پای دیگر هم رفع می‌شود و لازم نیست هر دو ساق همزمان حجامت شوند زیرا حجامت ساقین بطور همزمان در مواردی باعث تشدید ضعف در بیمار می‌شود.

جلسه سوم:

تجربه متخصصین در درمان معتادان نشان داده است که غالب موارد اعتیاد با همین دو جلسه درمان رفع شده و بیمار دیگر درد و ناراحتی زیادی نداشته و بندرت لازم می‌شود تا برای نوبت سوم مراجعه نماید؛ ولی چنانچه مراجعه کرد، مجددا به تمرکز درد نگاه می‌کنیم و بر اسا آن در صورت نیاز حجامت وی را تکرار می‌کنیم.

نکته پایانی:

مقالهِ روش ترک اعتیاد با حجامت جهت آشنایی شما با این روش می‌باشد. حتما جهت ترک اعتیاد به متخصص طب سنتی مراجعه نمائید.

برای مطالعه مقالهِ ترک اعتیاد 1 کلیک نمائید.

ترک اعتیاد با حجامت ، درمان اعتیاد در طب سنتی ، برنامه ترک اعتیاد ، داروی ترک اعتیاد ، ترک اعتیاد ایمن
ترک اعتیاد با حجامت ، درمان اعتیاد در طب سنتی ، برنامه ترک اعتیاد ، داروی ترک اعتیاد ، ترک اعتیاد ایمن
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا