تدابیرهاحفظ ‌الصّحّهسبک زندگی

تدابیر حفظ‌ الصحه‌ی سالمندان

for the elderly

تدابیر حفظ‌ الصحه‌ی سالمندان

معمولا دوره‌ی پیری از شصت سالگی آغاز می‌شود. فرد دوره‌ی میانسالی را در حالی‌ که اعضاء رئیسه سرد و خشک شده‌ است پشت سر گذاشته و وارد سن سردی و تری می‌شود. ( تدابیر حفظ‌ الصحه‌ی سالمندان – استاد علی صادقیان – سایت رسمی حکیم خیراندیش – تدابیر پیری )

بنابراین این سن، زمان تجمع بلغم در تمام مجاری و منافذ بدن است. به علت کاهش حرارت غریزی، هضم غذا ضعیف شده و تولید خون صالح به حداقل کاهش می‌یابد. بنابراین رعایت تدابیر حفظ‌الصحه‌ی مختص این افراد ضروری است.

 البته این تدابیر برای افراد با مزاج‌های مختلف متفاوت است. به گونه‌ای که اگر مزاج فرد سرد و خشک باشد تمام تدابیر باید در جهت گرم‌ و مرطوب کردن مزاج تن باشد و اگر مزاج فرد سرد و مرطوب باشد باید که تدابیر حفظ‌الصحه به گرم‌ و خشک کردن مزاج تن کمک کند.

 اما به طور کلی آنچه موجب حفظ سلامت این عزیزان است ذکر خواهد شد:

 به علت ضعف هضم، تدابیر خوردن و آشامیدن ایشان اینگونه است که:

1. خوراک باید لطیف و کثیرالغذا باشد؛ یعنی زودهضم و مقوی و خونساز باشد. مانند: انجیر، توت، انگور، مویز، مغزیجات و …

2. وعده‌های غذایی کم و به دفعات در طول روز میل شود تا از سوءهاضمه پیشگیری شود. ترک وعده‌ی شام برایشان بسیار مضر است.

3. از خوراک غلیظ، بلغم‌ و سودازا پرهیز شود.

دیگر تدابیر مفید 

چرب کردن بدن با روغن‌های معتدلی مثل بنفشه و بابونه مفید است.

ورزش‌های معتدل و حمام گرمِ معتدل به حفظ سلامتشان کمک می‌کند.

ماساژ معتدل نیز در گرم و معتدل کردن مزاج این افراد مفید خواهد بود. ( تدابیر حفظ‌ الصحه‌ی سالمندان – استاد علی صادقیان – سایت رسمی حکیم خیراندیش – تدابیر پیری )

تدابیر حفظ‌ الصحه‌ی سالمندان - استاد علی صادقیان - سایت رسمی حکیم خیراندیش - تدابیر پیری
تدابیر حفظ‌ الصحه‌ی سالمندان – استاد علی صادقیان – سایت رسمی حکیم خیراندیش – تدابیر پیری
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا