اصلاح تغذیهسبک زندگی

مزایای ترک ناهار

Benefits of leaving lunch

مزایای ترک ناهار

برخلاف تصور رایج نخوردن ناهار باعث قوت بدن می شود. اطبای سنتی و اکثر کسانی که خصوصا کار فکری می کنند و نیاز به انرژی زیادی دارند، یک الی دو وعده غذا می خورند. چرا که پرخوری عامل اکثر بیماری هاست. در ادامه به مزایای ترک ناهار می پردازیم:

ناهار از دیدگاه طب اسلامی

در طب اسلامی وعده های اصلی غذا، صبح و شب است و ناهار نداریم.

ناهار نخوردن و به جای آن استراحت قیلوله موجب سلامتی و تناسب اندام است.

و بالعکس شام نخوردن موجب زیان برای بدن است.

در قرآن آمده در بهشت مومنان با دو وعده غذای صبح و شب پذیرایی می شوند:

و لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَهً وَعَشِیًّا
روزى آنان بامدادان و شامگاهان است.

(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۲)

خدا در مهمانی خود در ماه رمضان دو وعده صبح و شب به ما غذا میدهد و ناهار نداریم!

امام جعفر صادق علیه السلام خطاب به فردى که از سوء هضم و درد معده شکایت داشت فرمودند:

فقط اول روز و اول شب به تغذیه بپرداز و میان صبحانه و شام چیزى نخور که مایه ی فساد بدن است.

اگر شخصی دچار ضعف می شود چاره کار ناهار خوردن نیست بلکه باید شام را خوب بخورد؛ چرا که شام فواید بسیاری دارد و ترک آن باعث ضعف شدید بدن می شود.
شام در اسلام مهم ترین وعده غذایی است و هر موقع بعد از مغرب خورده شود، شام محسوب می شود.

عموما شاهد هستید خوابی که در وعده بعد از ظهر به علت مصرف ناهار و خستگی حاصل از فعالیت روزانه می باشد، دارای عوارض شدید مانند: کوفتگی بدن، سردرد، بی حالی، بی حوصلگی، و… می باشد.
و عموما بعد از بیدار شدن نیز تا مدتی افراد کسل هستند،
بالاخص اینکه خواب با شکم پر و خستگی با فصل پاییز توام شده باشد.

علت مضر بودن وعده ناهار چیست؟

یکی از علل نهی ناهار در طب سنتی زمان آن است که هضم غذا برای بدن در این زمان دشوار است هر چه به سمت اذان ظهر می رویم قدرت هضم کمتر می شود.
و دلیل دیگر نیاز دستگاه گوارش به استراحت می باشد.

مزایای ترک ناهار ، رژیم ترک ناهار دکتر خیراندیش
مزایای ترک ناهار ، رژیم ترک ناهار دکتر خیراندیش

طب رایج می گوید هضم معده حدود ۶ ساعت و روده حدود سه ساعت به طول می انجامد. پس از آن تازه به هضم کبدی می رسیم. پس بین دو وعده باید حدود ۱۰ ساعت فاصله باشد.

وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می گردد.
به همین دلیل در طب اسلامی و طب سنتی دو وعده مصرف غذا، در صبح و نزدیک غروب توصیه شده است.

ناهار نخوردن و به جای آن استراحت قیلوله موجب سلامتی و تناسب اندام است.

گرم ترین زمان در طول روز، ظهر می باشد و باید در آن ساعت بدن سرد و خنک گردد، در نتیجه صرف غذا موجب تمرکز خون در دستگاه گوارش می شود و انرژی زیادی از دست می رود.

بنابراین باید انرژی بدن در این ساعت از خواب قیلوله تامین گردد.

شام وعده غذایی بسیار مهمی است که به هیچ عنوان نباید ترک شود. فقط باید حداقل سه ساعت تا زمان خواب فاصله داشته باشد.

مزایای حذف تدریجی وعده ناهار از رژیم غذایی

ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود:

* افزایش سیستم ایمنی بدن.
* پیشگیری و درمان چاقی.
* پیشگیری و درمان چربی خون.
* پیشگیری و درمان قند خون و دیابت.
* پیشگیری و درمان کبد چرب.
* پیشگیری از ضعف حافظه و درمان ضعف حافظه.
* پیشگیری از غلبه دم و درمان کمکی در مهار غلبه دم.
* پیشگیری از فشار زیاد به معده و درمان کمکی جهت پاکسازی معده.
* پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای مختلف قلبی مانند انسدادها، ضعف عضلات و درمان کمکی آن.

ترک تدریجی نهار موجب تقویت کلی بدن، ایجاد نشاط، جوانی، طول عمر و… می شود.

راه حل برای حذف تدریجی ناهار

کم کردن فاصله ی زمانی بین صبحانه و شام یک روش خوب برای حذف ناهار است.
صبحانه در فاصله ۹ تا ۱۰ صبح؛
شام هم بعد از اذان مغرب، با کمترین فاصله زمانی، که تقریبا ۳ الی ۴ ساعت قبل از خواب است.
(خوردن ناشتا هم بعد اذان صبح)

صبحانه خوب و کامل به محصلین و افرادی که صبح سرکار میروند بدهید.

و ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مناسبی است تا عادات مضر را ترک نمائیم.

ناهار از دیدگاه طب اسلامی ، رژیم ترک ناهار دکتر خیراندیش
ناهار از دیدگاه طب اسلامی ، رژیم ترک ناهار دکتر خیراندیش
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا