تدابیرهاسبک زندگیطب سنتی

تغذیه صحیح تن و روان

Proper nutrition of body and mind

تغذیه صحیح تن و روان

تن انسان از برآیند چهار خلط صفرا، سودا، دم و بلغم تشکیل شده که برگرفته از چهار رکن متضاد آتش، آب، خاک و هواست، و چون تن انسان در تلاشی مداوم با آن عناصر متضاد هست، بنابراین به طور مداوم مقداری از این عناصر را از دست می‌دهد. ( تغذیه صحیح تن و روان – فواید تغذیه سالم – نقش تغذیه در سلامت روان – تغذیه روح )

غذا، در تعریف طب سنتیِ محض، برگرداندن مقدار عناصر چهارگانه از دست رفته تن، به تن است.

البته در طب جاری هم تعریف مشابه ای از غذا هست که می گوید چون بدن انسان در طول روز مقداری پروتئین، آهن، ویتامین و … از دست داده بایستی این منابع به بدن برگردانده شود.

پس انسان بایستی آن مقدار غذا بخورد که همان مقدار عناصری که بدن از دست داده برگردد و بیش از آن باعث بیماری میگردد.

* نیاز بدن به غذای مادی، دو وعده در شبانه روز می باشد.

* پرخوری و بدخوری، علت بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد.

(منظور از بدخوری هم خوردن ترکیبات غذایی مضر و نابه جا خوری و هم منظور عدم رعایت آداب غذا خوردن می‌باشد.)

در طب سنتی اسلامی، یک عنصر دیگر نیز تعریف شده است به نام روح، و مانند بعد مادی آدمی که در حال تلاشی مداوم و از دست دادن عناصر هست بعد معنوی نیز چون از جنس آسمان است، به طور مداوم در حال فرار از تن می‌باشد، بنابراین مانند بعد مادی انسان، نیازمند غذاست.

(عارفان انسان را درخت معکوس می دانند یعنی ریشه آن در آسمان و شاخ و برگ آن در زمین است، و برای تقویت ریشه بایستی شاخ و برگ و مادیات زندگی را حرص کرد، از این تعریف می توان به فلسفه روزه و ماه ضیافت الهی پی برد که به تقویت بعد معنوی آدمی، به عنوان ریشه آدمی می پردازد.)

* نیاز به غذای معنوی، ۵ وعده در روز می‌باشد.

معیارهای تغذیه صحیح:

🔸 کم غذا خوردن
🔸 صحیح غذا خوردن
🔸 غذای حلال خوردن
🔸 غذای طیب خوردن
🔸 نخوردن غذای حرام معنوی مانند غیبت و …

بنابراین با تعادل در غذای آدمی با معیارهای فوق، زندگی سالم و کاملی خواهد داشت.

نکته) سودای ناشی از گناه با داروی مادی درمان نمی‌شود، بلکه با توبه و اشک درمان می‌گردد.

تغذیه صحیح تن و روان ، فواید تغذیه سالم ، نقش تغذیه در سلامت روان ، تغذیه روح
تغذیه صحیح تن و روان ، فواید تغذیه سالم ، نقش تغذیه در سلامت روان ، تغذیه روح
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا